Start arrow Goldenote arrow Testy i recenzje - BLUENOTE arrow Bluenote Reale - recenzja HiFi Choice
Bluenote Reale - recenzja HiFi Choice

Wolnostojące kolumny stereo - recenzja 

Wielkie Skrzynie
Reale to najbardziej okazałe i imponujące konstrukcje głośnikowe w ofercie włoskiego Bluenote

PRODUKT Bluenote Reale

RODZAJ Kolumny wolnostojące

NAJWAŻNIEJSZE CECHY Wymiary (SxWxG):

25x120,5x44cm 200mm średnica membrany głośnika niskotonowego ]7Omm membrana głośnika średniotonowego 25mm tweeter Pasmo przenoszenia: 38Hz-2OkHz +1-3d B Skuteczność! impedancja: 87/60 Zalecana moc wzmacniacza: min. 40W Waga: 50kg

 

Mierzące około 120cm i ważące po 50kg Reale są najbardziej zaawansowanymi i najdroższymi konstrukcjami głośnikowymi w ofercie firmy Bluenote. Dla nas to duży przeskok (zwłaszcza pod względem gabarytów), ponieważ jeszcze nie tak dawno (nr.3/08) testowaliśmy malutkie, wręcz filigranowe i najbardziej przystępne cenowo A-3.

Samo ustawienie tak dużych konstrukcji pochłania wiele energii i uwagi, nie wspominając już o wymaganiach sprzętowych - wszak mamy do czynienia z konstrukcjami hi-endowymi i byle jaka elektronika nie wchodzi w rachubę. Również pomieszczenie, w którym kolumny będą grały, powinno być dobrane odpowiednio do ich rozmiarów. Choć przy projektowaniu Reali producent zastosował mniej więcej tę samą filozofię co w przypadku pozostałych, tańszych konstrukcji, to jednak różnice pod względem budowy są całkiem wyraźne (podobnie zbudowa no tylko podstawkowe Ducale).

BUDOWA

Wstępne oględziny Reali nasuwają silnie skojarzenia z instrumentami lutniczymi. Producent nie dążył za wszelką cenę do uzyskania maksymalnej sztywności samych skrzynek, tratując je raczej jak precyzyjnie strojone pudła rezona nsowe. Obudowy na zewnątrz nie wyróżniają się niczym specjalnym, ale nie brakuje im też subtelnej elegancji. Pokryto je naturalnym fornirem w trzech wersjach kolorystycznych (Dark Wenge, Lighted Ash i Dark Wenge na wysoki połysk). Nie znajdziemy tu fikuśnych zaokrągleń czy egzotycznych rozwiązań konstrukcyjnych, bardziej chyba działających na wyobraźnię, niż mających rzeczywisty wpływ na brzmienie. Dla ortodoksyjnego audiofila szokujący może być już sam fakt, iż przednia ścianka wykonana z MDF-u ma tylko 22mm grubości. Próby opukiwania bocznych ścianek jednoznacznie wskazują na ich różne strojenie w zależności od danego rejonu i jest to z pewnością efekt zamierzony (podobnie jak grubość frontu).

Głównym trzonem konstrukcyj nym, będą cym jednocześnie elementem nośnym całej kolumny, jest tylna ścianka, która stanowi coś w rodzaju kręgosłupa. Zaokrąglona jednolita belka z MDF-u ma aż 9cm grubości! Element o tak dużej bezwładności może przyjmować sporo energii, a co za tym idzie skutecznie tłumić niepożądane rezonanse. Cała reszta obudowy jest mocowana do tej ścianki za pomocą szeregu śrub, które łączą się z nią za pośrednictwem listew z litego drewna.

Dla optymalnego zestrojenia skrzyń z pracującymi w niej głośnikami producent użył O,5mm ołowianych arkuszy, powodujących (w zależności od ich masy) przesuwanie w górę lub w dół częstotliwości rezonansowej obudowy. Również wykorzystane wewnątrz materiały pochłaniające dźwięk świadczą o indywidualnym podejściu konstruktorów do kwestii tłumienia. Uzyskanie właściwych parametrów obyło się bez negatywnego wpływu na dynamikę powodowaną zwykle zbyt dużą utratą energii promieniowanej przez tylne części membran głośnikowych. Zarówno w komorze głośnika niskotonowe go, jak i średniotonowego użyto materiału Priyilene wraz z naturalnymi włóknami wełnianymi, tworzącymi jednolite, zbite maty. Po wyjęciu głośników i przyłożeniu ucha do wnętrza komory łatwo można się przekonać o ich działaniu - panujące tam warunki są podobne do tych, jakie spotyka się w komorze bezechowej.

Zastosowane głośniki to 25mm ceramiczna odwrócona kopułka, l7Omm stożkowy głośnik średniotonowy z papierową, nasączaną membraną oraz 200mm przetwornik niskotonowy z bardzo lekkiej pulpy celulozowej, impregnowanej naturalnymi włóknami kaszrnirowymi, zwiększającymi wewnętrzne tłumienie (pozwoliło to uzyskać wyjątkowo płaską charakterystykę przetwarzania aż do 3 50Hz). Zastosowane filtry nie są zbyt skomplikowane, jednak podzielono je na dwie osobne sekcje (niskotonową i średnio-wysokotonową). Elementy wykorzystane do ich budowy są najwyższej jakości, wszystkie kondensatory są foliowe, a cewki nawinięto grubym miedzianym drutem.

JAKOŚĆ DŹWIĘKU

Reale potrzebują dużo przestrzeni wokół siebie, a pełnię swoich możliwości pokazują tylko w dużych salonowych pomieszczeniach (min. 30 metrów kwadratowych), tym bardziej że głównie z myślą o nich zostały stworzone i tylko w takich korzystnie się prezentują.

Do tej pory mieliśmy okazję poznać małe A-3. Zauważyliśmy, że pomimo zastosowania innych przetworników szkoła strojenia pozostała ta sama. Prawdopodobnie ktoś, kto zajmuje się ostatecznym zgraniem wszystkich konstrukcji Bluenote, lubi balansować na krawędzi. Chodzi nam tu przede wszystkim o specyfikę brzmienia głośników wysokotonowych. Kopułki są na tyle szczegółowe (po części efekt ten uzyskano poprzez delikatniejsze ich wyciszenie w stosunku do reszty przetworników przy użyciu tłumików rezystorowych w filtrach), że użycie agresywnie brzmiących kabli głośnikowych lub sygnałowych ze źródłem o podobnej sygnaturze dźwiękowej jest z góry skazane na porażkę. Należy też pamiętać o tym, że w nadmiernie żywym akustycznie pokoju nawet eksperymenty z ciemniej brzmiącym odtwarzaczem czy wzmacniaczem mogą się zakończyć fiaskiem. Nasz większy pokój ma powierzchnię około 30 metrów kwadratowych i w zasadzie jest średnio wytłumiony. Niezbyt obficie umeblowany, z poustawianymi tu i ówdzie kwiatami oraz obrazami i dużym dywanem wydaje się idealny dla tego typu kolumn.

Już podczas pierwszych przeprowadzonych prób testowych okazało się, że włoskie głośniki mają potencjał i mogą sprawnie wypełnić dźwiękiem nawet znacznie większe pomieszczenia. Pozytywnym tego skutkiem jest fakt swobodnie kreślonej sceny dźwiękowej. Reale są jednak wymagające wobec elektroniki — decydując się na ich zakup, należy poważnie podejść do konfiguracji reszty toru. Z właściwie dobraną elektroniką kolumny mogą przekazać muzykę w sposób spektakularny!

Zacznijmy od basu, bo ten na dosyć długo przykuł naszą uwagę. Niezależnie od gatunku muzycznego zachowuje on znakomitą kontrolę i timing, dzięki czemu instrumentom perkusyjnym nie brakuje oddechu. Uderzenia stopy w kompozycji „Lighthouse” zespołu No Man (płyta „Returning Jesus”) zabrzmiały z niespotykaną swobodą i dynamiką. Odnieśliśmy nawet wrażenie, jakby w pokoju odsłuchowym znajdował się prawdziwy perkusista. Do tego dochodzi perfekcyjnie kreślona scena dźwiękowa z hektarami głębi i przestrzeni, kreowana wyjątkowo namacalnie, zwłaszcza w mniej klasycznych rejonach, unosząc niektóre dźwięki wysoko nad kolumnami — ta płyta pełna jest takich doznań, które Reale przekazały nad wyraz rzetelnie.

Wokale zabrzmiały z pełną artykulacją i naturalnie oddaną barwą, a głos Katu Cardenal zachwycił nas zarówno realizmem, jaki reprodukcją dynamiki potwierdzającą najwyższą klasę głośników. Dźwięk towarzyszącej artystce gitary a ku stycznej zachwycał blaskiem i niezachwianą wiernością w oddawaniu kontrastów między poszczególnymi strunami instrumentu.

Jednak naszą uwagę w brzmieniu włoskich olbrzymów zwróciła przede wszystkim urn iejętność kreślenia poszczególnych źródeł pozornych, nie tylko ostro zogniskowanych i bardzo przejrzyście zlokalizowanych w głąb, ale też pozwalających instrumentom oraz wokalom osiągać bez wysiłku naturalne rozmiary.

W Realach nie zastosowano kosmicznych technologii, ale tradycyjną sztukę strojenia z wysokiej jakości, starannie dobranymi komponentami. Bluenote stworzył niezwykle udane kolumny, w których każdy element i każda część doskonale ze sobą współpracują, tworząc wyjątkowy produkt z duszą. HFC

 

 
© 2008-2011 www.mojeaudio.pl
Designed by REMI_COM (Remigiusz Gąsiorowski)

Moje Audio - ul. Sudecka 152, 53-129 Wrocław